Hem » Blog » Google Ads – effektivt sätt att marknadsföra sig på

Google Ads – effektivt sätt att marknadsföra sig på

Ett sätt att marknadsföra sig sedan länge är Google Ads. Ibland hör man att det inte ska vara ett bra sätt att marknadsföra sig på och det är möjligt att det inte bli många klick ibland, MEN det finns många andra fördelar som inte går att bortse från. Tidigare hette det Google AdWords, men sedan 2018 heter det bara Google Ads.

Google Ads – effektivt sätt att marknadsföra sig på
  1. Din ranking på Google blir högre.
    För den som väljer att använda sig av Google Ads får man även den fördelen att man automatiskt hamnar högre upp på Google. Det är lättare sagt än gjort att få en bra ranking idag och genom att använda sig av Ads får man en gratisskjuts uppåt i rankingen. Man betalar givetvis för tjänsten, men samtidigt är det en otroligt stor hjälp för att kunna driva trafik till sin sida.
  2. Skapa nya kundrelationer
    Genom att använda dig av Google Ads skapar du snabbt nya kundrelationer genom att du får fler personer intresserade av ditt företag genom att de hittar till dig via annonserna som visas på olika sidor. Fler besökare gör även att du kommer än snäppet högre upp i Google på de sökord du har valt. Det finns många fördelar när det kommer till att utöka kundbasen med Google Ads.
  3. Annonserna går direkt till din målgrupp
    De annonser man köper är direkt för dina kunder. Annonser man köper i till exempel tidningar eller i tv går ut till alla och är inte direkt anpassade för din målgrupp. Det här är en stor skillnad jämfört med att köpa annonser på Google Ads där flera algoritmer spelar roll för att få ut annonserna till den anpassade målgruppen.
    När annonserna är anpassade för målgruppen blir det genast lättare att köparna blir mer köpbenägna eftersom annonserna faktiskt ligger i deras intresse och inte upplevs som ett störande moment.
  4. Betala bara för de besökare som klickar på dina annonser
    När det kommer till den modell för hur du betalar för dina annonser på Google Ads är det Pay per click som gäller. Du kanske mer känner igen förkortningen PPC, som står för Pay per click. Det här är bra ur flera perspektiv. Du betalar givetvis bara för de annonser som folk klickar på och behöver inte slösa pengar på att betala för något som inte genererar någon trafik till din sida. Sedan kan du också ha lite tid på dig för att se vilka annonser som faktiskt genererar klick och därigenom skapa bättre annonser allteftersom.
  5. Välj nivån på din budget
    När det kommer till att välja hur stor budget du vill lägga på din marknadsföring kan du lägga hur lite eller hur mycket du vill när det gäller Google Ads . Det här gör givetvis att det blir lättare för dig att hålla en budget som passar din nivå. Givetvis kommer en större budget att generera mer trafik än en mindre budget, men det skapar också möjlighet för dig att växa. En sak att tänka på är att desto högre du betalar per klick desto högre i rankingen kommer du.

  • Kommentarer inaktiverade för Google Ads – effektivt sätt att marknadsföra sig på