Hem » Blog » Hur utformar man ett bra nyhetsbrev?

Hur utformar man ett bra nyhetsbrev?

Det kan vara svårt i början att få till riktigt bra nyhetsbrev, men så är det med de flesta. Det gäller att tänka på att det finns några grundregler för att få kunderna att köpa, eller att kunderna väljer att köpa.

Hur utformar man ett bra nyhetsbrev?

En kund behöver i genomsnitt sex till åtta gånger med kontakt innan de gör ett köp. Det kan vara ett bra mått att gå efter när det kommer till att avsluta affärer. För den som vill jobba på dessa kontakter kan det vara bra att tänka på att ett nyhetsbrev faktiskt hjälper till att skapa den här kontakten som leder till avslut.

Skriv hellre lite personligt

Den som väljer att skriva ett mer personligt nyhetsbrev kommer ofta att få ett betydligt bättre resultat än den som skriver ett mer opersonligt. Det här beror ofta på att man bygger en mer personlig relation. För att få till en mer personlig ton finns det många saker man kan göra för att skapa  ett bättre nyhetsbrev. En sak man kan göra som är väldigt enkel är att skriva texten som att det är en vän man skriver till. Det gäller också att inte skriva för mycket i själva nyhetsbrevet. Om man ändå har mycket man vill få fram kan det vara bättre att skriva till exempel ett mer fördjupande blogginlägg om något och länka till det i nyhetsbrevet. Vill man fånga läsarens intresse ska man dessutom se till att ha bra rubriker. De syns mer och ofta är det läsare som lite snabbt ögnar igenom texten, om de inte redan har fastnat i dina nyhetsbrev, och genom att fånga läsarens intresse genom rubrikerna kan du lätt få läsaren att läsa resten av texten. Bra bilder är som alltid ett extra stort plus för att nyhetsbrevet mer intressant.

Skriv hellre lite personligt

Det gäller också att fundera på hur ofta man ska skicka ut ett nyhetsbrev. Här gäller det att rannsaka sig själv. Det allra viktigaste är att du faktiskt har något att leverera som är av intresse för kunden. Hur ofta du sedan skickar ut spelar inte så stor roll. Det viktiga är att det du levererar är intressant.

Hur hittar jag prenumeranterna?

Vill man nå ut till många potentiella prenumeranter kan det vara bra att använda sig av exempelvis sociala medier. Här hittar du lätt din målgrupp och skriver du intressanta inlägg där du erbjuder något mer än bara nyhetsbrevet mot att de prenumererar fångar du ännu fler till din lista med mailadresser. Fångar du dina kunder till att prenumerera på ditt nyhetsbrev gör du det mer säkert att du har kvar dem som kunder och risken för att de missar information du vill dela med dem är mindre. På sociala medier är det idag ett stort flöde av information vilket gör att det är lätt att missa något. I nyhetsbrevet är det samtidigt viktigt att komma ihåg att länka tillbaka till de sociala medier man använder sig av i sitt företag.

Det är mycket att tänka på när det kommer till nyhetsbrev, men samtidigt kan du som företagare få ut väldigt mycket av att se till att skriva otroligt bra och informativ text åt dina kunder.

  • Kommentarer inaktiverade för Hur utformar man ett bra nyhetsbrev?