Hem » Blog » Influencerkurs

Influencerkurs

Rätt länge nu har jag känt mig mer och mer intresserad av att försöka satsa på en karriär som influencer, men jag kände att jag först ville få en bättre idé av vad de gör egentligen. Därför beslutade jag mig för att ta en veckolång kurs online för att lära mig allt om influencing marketing och vad en influencer gör. Jag ville helt enkelt få alla verktyg för att kunna starta upp och inte bara det utan även bli bra på det.

En av Sveriges mest framgångsrika influencers håller sådana kurser så jag skrev in mig på en. Jag har ett problem dock, hemma med två barn så kan jag inte koncentrera tillräckligt för att klara den intensiva kursen med kurs från morgon till sen kväll. Därför bestämde jag tillsammans med min make att jag skulle ta in på ett pensionat under den vecka som kursen skulle hållas.

Bara tanken på att få fokusera helt på kursen, utan att behöva ta pauser för att hjälpa någon eller byta blöjor eller laga mat, det kändes så fantastiskt. Även om jag förstås skulle sakna familjen.

Influencer
Influencer

Åkte bort

Pensionatet ligger bara en timme hemifrån så det var enkelt att ta sig dit och när jag väl hade installerat mig så kändes det så himla bra. Jag åkte dit kvällen innan eftersom vi skulle köra igång med första föreläsningen online tidigt på morgonen.

Redan efter första lektionen kände jag att det skulle bli bra. Den hade rubriken “Den definitiva guiden för marknadsföring av influenser – allt du behöver veta”.

Den definitiva guiden för marknadsföring av influenser är en djupgående handledning till en av de mest framgångsrika marknadsföringsformerna idag. Guiden täcker grunderna i vad influencermarknadsföring handlar om och ger dig strategier för arbeta som en, köra kampanjer online och att mäta dina resultat.

Om man inte har hört talas om influensermarknadsföring kan man tänka på det som bara en annan gren av marknadsföring. Men influencer-marknadsföring är mer än så. Det är ett viktigt sätt att publicera varor och tjänster online. Varför? För det idag är den mest framgångsrika och äkta marknadsföringsmetoden.

Bra investering

Influencer-marknadsföring ger en utmärkt avkastning för de flesta av dem som engagerar sig i det. En undersökning visade att företag tjänade över sex gånger så mycket på varje krona som investerades på influensermarknadsföring 2016. Sedan dess har det bara ökat för varje år. Men det gäller att veta vad man gör annars kommer man definitivt att förlora pengar istället.

Influencer-marknadsföring är en av de termer där namnet betyder vad det säger. Det innebär att företag arbetar med människor med inflytande för att hjälpa dem med deras onlinemarknadsföring.

Influencer Marketing syftar till att identifiera de viktigaste personerna som fungerar som påverkare i din nisch så att du kan kontakta dem för att arbeta med dig för att marknadsföra ditt varumärke.

Det tar tid att bygga

En influencer är någon som har makt att påverka andras köpbeslut. En influencer kan göra detta eftersom denna har auktoritet, kunskap, position och/eller en speciell relation med sin publik. Personen är vanligtvis någon som har en betydande ställning online i en viss nisch och engagerar sig aktivt.

Influencer-marknadsföring växte ut från kändismarknadsföring. Kändisar har länge marknadsfört produkter mot stora summor pengar. Online-kändismarknadsföring är fortfarande ett exempel på influencer-marknadsföring, men modern influencer-marknadsföring är så mycket mer än en kändis som driver sina fans till att köpa en viss produkt.

En influencer lägger ner betydande tid på att bygga sitt varumärke och för att locka sin publik. De har byggt rykte för att vara experter i särskilda nischer. De kan ha skapat en framgångsrik blogg om ämnet. Kanske har de gjort videor och laddat upp dem till en relevant YouTube-kanal. Oftast har de drivit aktiva och populära konton i sociala medier där de ger åsikter, idéer, tips och råd som rör deras specialämne.

Om influencern förstår hur ett företags produkt kan gynna deras följare, kan de gärna samarbeta. De kommer att vara beredda att ge sitt namn, expertis och auktoritet mot att marknadsföra produkten till sina följare.

Skillnader mellan metoder

En del människor kämpar för att särskilja influensermarknadsföring från innehållsmarknadsföring. De är likartade och sammanhängande.

Innehållsmarknadsföring sker när företag skapar och distribuerar relevant, värdefullt innehåll. Innehållet produceras för att locka och engagera en publik. Det ultimata syftet är naturligtvis att leda läsaren till att vidta några lönsamma åtgärder, kanske köpa en viss produkt. Innehållsmarknadsföring täcker hela processen för att skapa, distribuera och använda innehåll för att uppfylla dina affärsmål.

Skapa videoinnehåll
Skapa videoinnehåll

Även om det var skönt att få vara hemifrån för att fokusera på studierna så var det väldigt ensamt om kvällarna. Det slutade ofta med att jag låg och kollade filmer på barnen på mobilen och att jag spelade lite på betapet och pokerstarscasino innan sängdags. Då kunde jag få bort fokus på saknaden. Att göra videosamtal med barnen på whatsapp hjälpte också.

Hur som helst så var allting värt det för kursen var riktigt bra, jag bara längtar efter att få sätta igång på allvar. Och att komma hem till barnen var fantastiskt!

  • Kommentarer inaktiverade för Influencerkurs