Hem » Blog » Marknadsför dig i sociala medier

Marknadsför dig i sociala medier

Att sociala medier blir en allt större del av vårt liv har väl inte undgått någon. Vi spenderar idag ett par timmar per dag i genomsnitt på olika medier som Facebook, Snapchat och Instagram.

Marknadsför dig i sociala medier

För företagare som vill marknadsföra sig har det här öppnat upp för helt nya sätt att nå ut med sina produkter och tjänster. Idag är marknadsföring i sociala medier en stor del av företagens budget och det är otroligt viktigt med stark närvaro på nätet. Men är detta med marknadsföring digitalt endast för stora företag med ekonomiska muskler, som kan ha råd att betala dyrt för att få synas på det rätta Instagramkontot? Både ja och nej. Visst kan det kosta skjortan att få synas på till exempel Bianca Ingrossos blogg men samtidigt finns det många möjligheter till gratis eller väldigt billig marknadsföring för mindre företag.

Tävling

Ett av de mest vanliga sätten att få uppmärksamhet på Facebook är att ordna en tävling. Företaget väljer ut en av sina produkter, alternativt någonting som är relaterat till deras verksamhet. Sen gör man ett meddelande som beskriver vad de tävlande behöver göra för att kunna vinna. Om du till exempel har en liten delikatessaffär kanske du väljer att tävla ut en fin korg med fint te, marmelad och choklad. För att vinna ska deltagarna gilla och dela ditt inlägg. Det leder till att ditt meddelande visas även för deras vänner och på så sätt når du ut till fler människor. Nu är det så att Facebook inte tillåter tävlingar där den enda insatsen ska vara att gilla och dela. Därför är det bra om du lägger till att de tävlande även ska skriva en motivering om varför just de ska vinna.

Annonser på Facebook

Du har kanske sett i ditt flöde att det ibland kommer upp meddelanden som märks som sponsrade? Det är när ett företag eller organisation har betalat för att deras meddelande ska visas för människor som inte följer deras sida. Att annonsera på Facebook är mycket enkelt och passar utmärkt för småföretagare som vill nå ut lokalt. I deras annonssystem väljer du ut vilken målgrupp du vill nå och betalar sen en liten summa per visning. Du kan till exempel välja målgrupp i en viss stad, inom en viss åldersgrupp, kön, vilka intressen de har eller vilka sidor de följer. På så sätt får du en annons som är mycket mer riktad än en tidningsannons. Det här gör att även om du har en liten budget kan du nå en stor och relevant publik. För ett par hundralappar i månaden kan du nå ut till flera hundra kunder.

Blogga

Att få kända bloggare att göra reklam för företagets produkter kostar mycket pengar och är ingenting för små företag att ge sig in i. Men att blogga kan ändå vara nyttigt för företaget. Du kanske säljer någonting inom en nisch där det är bra att få ut information och instruktioner. Har du till exempel en syaffär är det jättebra att driva en blogg där du lägger upp mönster, instruktioner och bilder på det du sytt av affärens tyger. Är du ihärdig och skapar intressanta blogginlägg regelbundet kommer du tills lut att få många följare. Din blogg kommer dessutom att synas i sökresultatet när någon söker på mönster och tyg på olika sätt. Vips så har du med relativt enkla medel skaffat dig flera nya potentiella kunder.

  • Kommentarer inaktiverade för Marknadsför dig i sociala medier