Hem » Blog » Marknadsför dig med gerillamarknadsföring

Marknadsför dig med gerillamarknadsföring

Reklam kostar mycket pengar. Så tänker nog alla som driver företag inom någon bransch. Ofta kostar bara en endaste liten annons i lokaltidningen flera tusenlappar.

Att kunna köpa tv-reklam kan de flesta företag bara drömma om, det kostar ju skjortan. Sen är det inte bara annonsplatsen som kostar. Ofta behöver man börja med att anlita en reklambyrå som ska ha bra betalt för att ta fram en annonskampanj som det är svårt att veta effekten av i förväg. Men det behöver inte vara så här dyrt och besvärligt. Med en rad relativt enkla medel kan med hjälp av gerillamarknadsföring själv föra ut ditt budskap.

Visitkort med rätt budskap

Att trycka upp visitkort gör väl i stort sett alla företagare. Det är helt enkelt det lättaste sättet att snabbt kunna lämna sina kontaktuppgifter till potentiella kunder. Men vad du inte visste är att dina vanliga visitkort också är en liten miniannons för ditt företag. Det första du ska göra är att se till att du har visitkort som på ett kortfattat sätt berättar vad ditt företag sysslar med. Ha alltså inte bara namn, adress och telefonnummer med. Skriv en liten slogan eller försök att kommunicera din verksamhet i en mening. Om du har ett måleri kan det till exempel stå, Måleri AB – vi målar allt till rätt pris. Då kan kunder direkt se vad ni sysslar med.

Strategiska platser

Nu är det dags för nästa steg, nu ska du placera ut dina visitkort på strategiska ställen. Lägg dem där de till synes har hamnat helt oskyldigt. Det ska gärna se ut som att någon har tappat det. Bra ställen är till exempel ett bord på ett kafé, inne på offentliga toaletter eller i på en hylla i en färgaffär. Eller varför inte lägga ett på en bankomat, där passerar säkert hundratals människor varje dag. Gör du detta regelbundet och konsekvent så kommer det till slut hända att ditt kort kommer att plockas upp av en blivande kund. Den kunden kan i sin tur leda till många fler om du ser till att göra ett bra jobb. Det kan leda till en lång kedja av nya trogna kunder. Detta av någonting som du gjort bara i förbifarten när du ändå rört dig ute i samhället och för kostnaden av några visitkort.

Strategiska platser

Utnyttja pressen

Tidningsannonser är dyrt men att ställa upp i reportage är helt gratis. Ett reportage är dessutom värt mycket, mycket mer än vad en annons är. Annonser vet alla är betalda och det går inte alltid att lita på budskapet. Ett reportage däremot, det har hög trovärdighet. Men hur får man tidningen att skriva om mitt företag, tänker du nu. Jo, du får het enkelt se till att ge dem någonting med ett nyhetsvärde. Ett vanligt måleri är väl ingen nyhet, kanske du tänker. Men vad händer om just ditt måleri använder en alldeles speciell måleriteknik, en som nästan är bortglömd men som du fick lära dig av din morfar när du var liten. Förstår du, då är det helt plötsligt en nyhet värd att skriva om i tidningen. Här gäller det att inte vara blyg utan att låta tidningen få veta vilken nyhet du har att förmedla

  • Kommentarer inaktiverade för Marknadsför dig med gerillamarknadsföring