Hem » Blog » Marknadsföring på Twitter

Marknadsföring på Twitter

Twitter är en av vår tids sociala medier på Internet där människor kan mötas och utvidga sitt kontaktnät, såväl privat som professionellt.

Marknadsföring på Twitter

Till skillnad från t ex uppdateringarna på Facebook är dock utrymmet på en s k tweet begränsat till 280 tecken. Detta gör en tweet lättare att överblicka. Just därför lämpar sig Twitter bättre i yrkessammanhang än privat, t ex för marknadsföring av det egna företaget.

Komma igång med Twitter

Twitter är alltså en bra kanal för marknadsföring, men det finns lite allmän kunskap att lära sig först om hur det fungerar samt regler att respektera. Det är inte helt enkelt eftersom man bör tänka på hur man interagerar med andra på Twitter och hur man använder s k hashtags (#) för att synas, etc. För att komma igång med Twitter måste man såklart registrera ett eget konto först, välja ett bra och tilltalande användarnamn samt fylla i sin profil omsorgsfullt. Man väljer en trevlig profilbild på sig själv samt en bakgrundsbild av god kvalitet. Det egna företagets logotyp går också alldeles utmärkt att använda som profilbild. Biografin är viktig att fylla i samt naturligtvis att länka mot företagets hemsida.

Känn in Twitter-atmosfären

Nästa steg bör vara att börja följa andra på Twitter och på så sätt känna av hur Twitter fungerar. Börja inte genast skriva för mycket själv. Precis som man i det verkliga livet oftast känner in atmosfären i ett nytt sammanhang innan man tar till orda bör man även agera på sociala medier. Kolla gärna hur andra yttrar sig, vad de länkar till och på vilket sätt de marknadsför sina egna intressen. Dessutom är det bra att följa andra först om man vill att andra ska vilja följa en själv.

För att hitta intressanta människor och företag att följa, finns det en enkel sökfunktion. När man i sökfältet skriver in ämnet, intresset eller namnet på en person, så kommer förslagen upp. Man klickar in sig profilen och sedan på “följ”. Genom andras profiler och listorna på vilka de i sin tur följer eller följs utav kan man hitta fler som rör sig inom samma ämnesområde och/eller geografiska område. Detta är ett naturligt sätt att bygga upp sitt kontaktnät.

Börja twittra

Börja därefter att “twittra” om ditt intresseområde, förslagsvis genom att presentera dig. Allt behöver sedan inte enbart vara ren marknadsföring, då alltför mycket sådant kan upplevas som “spam”. Visa hellre vad du sysslar med på ett naturligt sätt, kanske genom att lyfta en intressant fråga till diskussion. Ett annat sätt att komma igång är att interagera med andra genom att reagera på deras tweets genom att “gilla” dem samt kommentera dem. Allt sådant syns i deras flöden såsom aviseringar. Liksom när man själv får en “like” eller kommentar.

Marknadsföring

När man har skapat sig ett sammanhang på Twitter blir det enklare att börja marknadsföra. En viktig detalj blir den s k hashtagen, #. Genom hashtagen blir inlägget nämligen sökbart. Marknadsför man en ny produkt eller tjänst lägger man in detta i texten. Antingen direkt efter texten eller inbäddat i texten.  Utöver detta sätt att synas, kan man även köpa rena annonser på Twitter. För detta finns strikta regler att hålla sig till angående s k riktad marknadsföring baserad på nyckelord. Dessa bör läsas här inför den planerade annonseringen.

Marknadsföring
  • Kommentarer inaktiverade för Marknadsföring på Twitter