Reklam på Google

Reklam på Google

Låt oss prata om reklam på Google. Vi kallar det oftast för Google Ads. Hur fungerar Google-annonser och går det att tjäna pengar? AdWords. Google-annonser. Display-nätverk. Söknätverk. AdSense. Blir man klokare? Antagligen inte. Dessa termer är inte så urskiljbara och de låter alla som om de är samma sak. Men det gör de på något sätt, men det hjälper inte oss att svara på frågan som vi ofta får “Hur fungerar Google Ads?”

Man har antagligen hört alla dessa saker tidigare. Man kanske har läst en artikel eller två redan. Man kanske till och med har försökt starta din egen Google Ads-kampanj. Men man frågar fortfarande sig själv “Hur fungerar Google Ads ??”

Hur fungerar Google Ads

Där ett förvirrande ämne. Det beror på att Google är så stort och har så många olika sätt att det tjänar pengar. Men ofta är man fast besluten att räkna ut hur det funkar. Man har hört framgångshistorierna. Som det faktum att 1,5 miljoner företag genererade 111 miljarder dollar i intäkter från Googles annonsverktyg i år!

Google-annonser fungerar. Allt man verkligen behöver är att någon förklarar för sig på enkel engelska hur alla bitarna passar ihop. Alla namn som nämndes i första meningen samlas alla mot ett syfte:

  • För att tjäna Google-pengar.
  • För att skapa samarbetade företag
  • För att förse internetanvändare med bästa möjliga online upplevelse.
  • Hur fungerar Google-annonser för sig?
  • Så kan Google Ads fungera för ditt företag?

Google har utformat sin annonseringsplattform så att högkvalitativa annonsörer från alla typer av företag kan uppnå en positiv ROI. Reklam av hög kvalitet är viktigt för Google, och det beror på att Googles huvudprioritet är att ge en bra upplevelse för miljarder användare. För i slutet av dagen är det användarupplevelsen som gör eller mosar Google och dess rykte. Google vet om detta.

Men med det sagt säger Google att de tjänar flesta av sina pengar från annonsörer. Det beror på att så många använder Google. Därför måste Google hitta en balans mellan att tjäna pengar från de som säljer annonsutrymme utan att skada användarnas upplevelse. Och det är där man som företagsägare kommer in.

Auktioner

Auktioner

Man vill utforma din annons för att skapa bästa möjliga upplevelse för Googles-användare – till Googles fördel och för din egen.  När man har läst den här artikeln får man kanske ett grundligt svar på frågan “hur fungerar Google-annonser. Tänk om jag man till att miljarder auktioner pågår varje dag? Men inte den typ av auktioner där människor står upp och ropar ut sina erbjudanden till en man på en scen. Nej, dessa auktioner är osynliga och händer automatiskt, bakom kulisserna. Och ändå flyter enorma summor pengar i miljoner ständigt i tusentals olika riktningar.  Japp. Det här är Google Auctions. Onlineannonsutrymme auktioneras och säljs av Google. Och just detta är en fortsättning av detta diskussionsämne som vi kommer att skriva mycket mer om i framtida artiklar. Men detta gav i alla fall en kort introduktion till varför Google erbjuder denna tjänst.