Hem » Blog » Sponsra en förening genom att marknadsföra din verksamhet

Sponsra en förening genom att marknadsföra din verksamhet

Det finns verkligen en hel uppsjö av möjligheter när det kommer till att marknadsföra sin verksamhet online.

Sponsra en förening genom att marknadsföra din verksamhet

Ett bra sätt för de som vill synas under en längre period kan vara att sponsra något eller några. När det kommer till sponsring blir det automatiskt att marknadsföringen riktar sig både online och off-line. Här finns det självklart olika sätt att göra sponsringen som det finns företag som vill sponsra.

Anpassa efter din budget

En annan sak som är bra med sponsring är att man ofta kan välja nivå helt utifrån sin egen plånbok. Om det är idrottsföreningar som man vänder sig till är det bra om man har tänkt sig att marknadsföringen ska ske lokalt. Det kan vara ett bra sätt att nå ut till kunder som befinner sig nära ens verksamhet. Ofta handlar den sponsringen om att sponsra med vinster till olika arrangemang eller att på annat sätt bidra till att evenemangen går runt och klubben kan tjäna pengar på att de anordnar något. Företag som väljer att sponsra lokala föreningar lyckas ofta skapa en mer personlig relation med de som deltar och det kan bli väldigt bra på sikt. Inom de flesta idrottsföreningar finns det ofta en stor grupp av personer. Den lilla aktiva klicken har ofta flera släktingar som är mer eller mindre aktiva och genom dem blir sponsringen väldigt snabbt betydligt större än de lilla man har bidragit med. Det är också väldigt positivt att deras nära och kära får sponsring som stöttar dem och deras klubb i deras idrottsutövande. Betänk själv hur du ser en relation med någon som stöttar en familjemedlem i en idrott. Det blir genast bra mycket mer värt än att du ser ett litet reklamutskick dimpa ner i brevlådan. När man väl har bestämt sig kan det vara svårt att sätta nivån sin sponsring. Vi har ofta rekommenderat att föra en kommunikation med klubben och att själv vara delaktig på något sätt. Det ger ypperliga tillfällen att utöka sitt kontaktnät och genom den direktkontakten man får med personer kan man ofta skapa en kontakt som leder till en affär. Här finns det en stor skillnad mot marknadsföring som ofta kan kännas lite död. Sponsring är mer levande och går att förändra snabbt genom sitt eget aktiva deltagande.

Anpassa efter din budget

Bra vid uppstarten

Om ens företag har en begränsad budget eller är i en uppstart kan det här vara ett bra sätt att både visa sitt företag utåt och passa på att skapa ett kontaktnät. När man väljer att sponsra med saker och har sitt företags logga tryckt på vinsterna sprids dessutom ens företag mer. Vi har ofta rekommenderat det här vill nystartade företag just av den anledningen att man kan få otroligt mycket för pengarna. Självklart beror det på vilken verksamhet man bedriver, men för de allra flesta är verksamheten på ett eller annat sätt lokal. Det är också ett gyllene tillfälle att passa på att hjälpa en förening som man brinner extra för. Här kan man bidra med hjärtat och inte bara plånboken. Det finns verkligen lika många sätt att sponsra som det finns företag och verksamheter.

  • Kommentarer inaktiverade för Sponsra en förening genom att marknadsföra din verksamhet